Home / Méér dan een beloningssysteem

Je zou kunnen denken dat de Proeftoren een louter beloningssysteem is. Door het kind te belonen, tracht je zijn/haar eetgedrag te wijzigen. Dit spel gaat echter veel verder dan louter positief bekrachtigen. Het is een instrument om van extrinsieke motivatie (het kind stelt goed eetgedrag omdat het hiervoor wordt beloond en geprezen door een ander) over te gaan naar intrinsieke motivatie (het kind wil uit zichzelf goed en gezond eten).

Deze overgang kan je bereiken door in te zetten op gedragsverandering: het kind wijzigt zijn/haar eetgedrag uit zichzelf. Volgens de “zelf-determinatie theorie” (Deci en Ryan, 2002) kan dit pas gebeuren, wanneer aan de volgende drie basisbehoeften voldaan wordt:

  • Autonomie
  • relationele verBondenheid
  • Competentie

Wanneer aan deze drie basisbehoeften wordt voldaan, kan een kind optimaal functioneren en groeien. Prof. Dr. M. Van Steenkiste schreef er in 2015 het boek over: “Vitamines voor groei”.

De Proeftoren zet dan ook maximaal in op deze drie basisbehoeften, spelenderwijs:

Autonomie

De Proeftoren moedigt de autonomie van het kind zoveel mogelijk aan. Laat je kind daarom:

  • kiezen of hij/zij koning of koningin wil worden
  • kiezen welke beloning hij/zij krijgt wanneer het proefkoning(in) wordt
  • kiezen met welk voedingsmiddel hij/zij aan de slag gaat
  • zijn/haar porties opscheppen en dus zelf bepalen of en hoeveel hij/zij van iets eet (= regel van de gedeelde verantwoordelijkheid).
  • de koning of koningin personaliseren
  • stickers plakken  op de Proeftoren
  • de kroon en de Proeftoren versieren
  • proeven op eigen tempo

Hoe méér je kind zelf mag doen en kiezen, hoe beter!

relationele verBondenheid

Het spel wordt gespeeld binnen een hechte gezinscontext, waarin het kind zich vertrouwd, veilig en geborgen voelt. Zo mag hij/zij bv. het voedingsmiddel in alle vertrouwen in een servetje weer uitspugen, indien hij/zij dat wenst. Het doel is om samen gezellig te tafelen in een ontspannen sfeer. Zorg voor een mooie gedekte tafel, waarbij aandacht wordt gegeven aan elkaar. Praat over van alles en nog wat, behalve over het (niet willen) eten en vermijd ongewenste afleiders, zoals tv of telefoon. Sta je kind bij in zijn/haar proefproces als een trouwe supporter, niet als een strenge controleur of bange toeschouwer.

Competentie

De Proeftoren vraagt aan jou, als ouder, dat je:

  • gelooft in het feit dat je kind (vroeg of laat) wil en zal proeven
  • je focus legt op het positieve, op wat al wél goed gaat.

Om te tonen wat goed gaat, kan je bijvoorbeeld die voedingsmiddelen waarvan je kind reeds proefkoning(in) is, bovenaan laten hangen op de Proeftoren. Of je kan vooraf, speelstickers uitkiezen van groente- of fruitsoorten die je kind heel graag lust en die meteen bovenaan kleven. Als er boven op de Proeftoren meer stickers hangen dan beneden, geef je aan dat je kind meer proeft dan dat het niet proeft.

  • denk in mogelijkheden i.p.v. in moeilijkheden
  • ga voor kleine succeservaringen
  • Verwacht niet meteen het gehoopte eindresultaat. Vandaag een hele appel opeten, als men gisteren nog geen appel wilde proeven, is onrealistisch. Eén partje is een topprestatie!